ZSV - Teorie vzniku státu
1. ANTICKÉ TEORIE
- zájem státu je na prvním místě, výš než zájem občana
- hodnota občana = to, co je schopen udělat pro stát
- nejhorší trest = vyhnanství (občan je ten, kdo se ve státě narodí => jiný stát k sobě nikoho nového nepřijme)
2. KŘESŤANSKÁ TEORIE
- stát = nástroj k cestě do nebe (člověk musí někde žít a být vychováván, aby mohl zemřít a jít do nebe)
- nástroj církve (ona by měla vést stát)
3. OSVÍCENSTVÍ - TEORIE SPOLEČENSKÉ SMLOUVY
- v 17. - 18. stol.
- smlouva mezi občany a státem
- tím, že se člověk narodí, získá svá přirozená práva - nikdo mu je nedal, tedy mu je nikdo nesmí ani vzít
- 3 nejzákladnější práva jsou: právo na život, na majetek, na svobodu
- občan chce, aby mu stát tato práva zajistil, na oplátku se vzdá části svých přirozených práv ve prospěch státu (např. podřídí se zákonům, odvádí daně, v případě potřeby je ochoten bránit stát)
V době osvícenství také vznikaly teorie o tom, jaký má být ideální stát:
a) THOMAS HOBBES
- vychází z předpokladu, že člověk je sobec, kterému jde jen o majetek a životy/ svobodu jiných => vraždí, krade, znásilňuje, nezajímá se o nikoho než o sebe
- lidé jsou nezvladatelní, a proto potřebují pevnou ruku, někoho tvrdého, kdo je srovná => ideální stát = autokracie
b) JOHN LOCKE
- přemýšlí o HOBBESOVĚ teorii a kritizuje ji - co, když jeho autokrat nebude schopný a nezvladatelní lidé ho prostě nebudou respektovat?
=> musí existovat instituce, která se spolupodílí na vládě, tedy ideální stát = PARLAMENTARISMUS (v té době konstituční monarchie)
c) JEAN JACQUES ROUSSEAU
- vyjde z něj americká ústava i komunistický manifest (jen tak pro zajímavost)
- na vládě se má podílet lid => DEMOKRACIE
- základ pro myšlenky FRANCOUZSKÉ REVOLUCE