ZSV - smlouva, reklamace, nájemní smlouva
OBČANSKÉ PRÁVO
- Je podmnožinou (=patří do) soukromého práva
- Zákl. listina = občanský zákoník
- Řeší vztahy mezi občany
- Hlavní náplní jsou smlouvy
NÁLEŽITOSTI SMLUV
1. Označení smluvních stran (jednoznačně určit, kdo s kým smlouvu uzavírá kromě jména uvést i rodné číslo atp., aby se pak nikdo nemohl vymlouvat, že tu smlouvu neuzavřel on).
2. Co nejpřesnější popis předmětu smlouvy (aby bylo jasné, čeho se týká, aby v tom nešlo nalézt nějakou „skulinu“).
3. Způsob plnění smlouvy (jak budu plnit závazky, co se stane, když je nebudu plnit,…)
4. Datum a místo vyhotovení smlouvy, podpisy
Je dobré:
1. Zjistit si, za jakých podmínek budu moci smlouvu vypovědět.
2. Vědět, k čemu přesně se zavazujeme (prostě si pořádně přečíst smlouvu).
Pokud byla smlouva podepsána na ulici, doma, … = v netradičních prostorách, mám asi do 8 dnů šanci na odstoupení.
REKLAMACE
- Věkový limit není, mohu reklamovat od té doby, co si reklamovaný produkt můžu koupit. Dokonce můžu kvůli reklamaci podat žalobu jako nezletilý.
- Minimum záruční doby = 6 měsíců
- Pro reklamaci potřebuji účtenku (je tam cena a datum), pokud je, tak i záruční list; pokud jsem zboží koupil už se slevou, musí být na účtence vyznačeno, za co ta sleva je, jinak s reklamací pravděpodobně neuspěji (mohou se vymlouvat, že sleva byla proto, že ten výrobek je poruchový, a že jsem s tím měla počítat; i když ve skutečnosti třeba sleva byla kvůli něčemu jinému).
- Mohu reklamovat písemně (nakupujeme po internetu po celé republice, takže by bylo nepraktické jezdit kvůli reklamaci třeba do Ostravy). Lepší ale je, pokud můžu reklamovat osobně.
- Nemusím nikomu dokazovat, že jsem produkt užívala tak, jak se užívat má.
- Pokud nebude reklamaci vyhověno, mohu si stěžovat u České obchodní inspekce, případně potom i u soudu (ale ČOI často vyřeší vše).
- Zboží nemusím vracet v původním obalu.
- Je sporné, kdo zodpovídá za škodu způsobenou vadným výrobkem. Někdy výrobce (výrobek je prostě poruchový) a někdy prodejce (např. špatným skladováním).
NÁJEMNÍ SMLOUVA
Nájem je, když mi to pronajme přímo vlastník.
Podnájem je, když mi to pronajme už nějaký nájemce (vlastník to pronajal někomu a ten někdo to pronajímá dál).
Podnájem musí být (i když ne vždy to tak je) se souhlasem vlastníka!
Podnájemník může dostat výpověď kdykoliv a bez udání důvodů! (nájemník ne)
Je nutné se předem domluvit, kdo bude platit vodu, elektriku…
Opravy do 300 Kč platí nájemník, větší opravy platí vlastník (ale vždy bychom měli vlastníka upozornit na kažkou opravu, kterou provádíme).
Nájemník může být z bytu vypovězen pouze z následujících důvodů:
1. Vlastník najednou potřebuje byt pro sebe nebo své rodinné příslušníky.
2. Pokud užívá služební byt a přestane být zaměstnancem, šéf má právo si rozmyslet, jestli ho tam ještě chce nebo ne.
3. Byt je přednostně určen pro hendikepované, což nájemník není, ale někdo takový se objeví.
4. Veřejný zájem na vypovězení (vlastník chce třeba v bytě něco přestavovat; je to nejčastější důvod, protože je to nejlehčí, jak se zbavit nájemníka).
5. Hrubé porušování dobrých mravů
6. Nájemník má někde svůj vlastní byt a přijde se na to.
7. Pokud se prokáže neužívání bytu.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář