Dějepis - Husitské války
17. 9. 2011
V zemi vládnou nepokoje, bouře proti katolíkům.
1419 – Václav IV. na husitské Nové Město dosadil katolické konšele
- Jan Želivský (= husitský kazatel) podsouvá lidem názory, že by se měli zbavit konšelů- katolíků
- 30.7.1419 – PRVNÍ PRAŽSKÁ DEFENESTRACE – lid vyházel konšely z oken; když se to dozvěděl Václav IV., dostal mrtvici a zemřel
1420 – husité zakládají Tábor (při příchodu do města každý odevzdá všechen svůj majetek, aby si byli všichni rovni)
- Vzniká program husiitů – ČTYŘI PRAŽSKÉ ARTIKULY
1. SVOBODA PROJEVU (kázání božího)
2. PŘIJÍMÁNÍ PODOBOJÍ VŠEM LIDEM = ROVNOST LIDÍ PŘED BOHEM
3. SEKULARIZACE (= ZESVĚTŠTĚNÍ) CÍRKEVNÍHO MAJETKU, návrat církve k chudobě
4. TRESTÁNÍ TĚŽKÝCH HŘÍCHŮ VŠEM STEJNĚ = ROVNOST PŘED ZÁKONEM
- Zikmund Lucemburský se postaví do čela křížové výpravy proti husitům (vidí v tom šanci zmocnit se prahy a stát se českým králem)
- Husité a Zikmund se střetnou u Prahy, husité obsadí Vyšehrad, později Vítkov, obě bitvy vyhrají (ale Zikmund se stejně stane českým králem)
1421 – husité svolají Čáslavský sněm a dohodnou se, že:
o Zikmund není českým králem
o Vládnout budou husité
o 4 PRAŽSKÉ ARTIKULY = hlavní zemský zákon
- V dalších letech husité drancují církevní majetek
- Vznik městských bojových svazů (RADIKÁLOVÉ – městský svaz táborský a UMÍRNĚNÍ – městský svaz pražský)
- Celkem bylo pět křížových výprav, všech pět husité vyhráli
1431 – katolíci vědí, že nemá cenu vyhlašovat 6. Křížovou výpravu (husité jsou moc dobří a zase by vyhráli)
ð Husité pozváni na BASILEJSKÝ KONCIL (nejprve pozvání do Chebu, aby se domluvili na způsobech jednání)
1432 – BASILEJ
- Umírnění už mají majetek církve a mohou přijímat podobojí => klidně by skončili (jsou to ti bohatší lidé)
- Radikálové nechtějí skončit, protože spoustu let bojují a nemají se už kam vrátit (jsou to ti nejobyčejnější lidé)
- Katolíci to vidí a začínají je popouzet mezi sebe
1434 – BITVA U LIPAN
- RADIKÁLOVÉ PROTI UMÍRNĚNÝM
- Radikálové jsou poraženi, Prokop Holý padne
- Zikmund najímá zbytky radikálů (kteří se nemají kam vrátit) do vojska proti Turkům
Výsledky hustitství:
- husité přijímají podobojí způsobou
- zbytek katolické Evropy nás vnímá jako kacíře, nikdo s námi nechce nic mít
- převedení církevního majetku do rukou šlechty a měšťanů
- církev nemá majetek, je tedy zbavena i politického vlivu a nesmí se účastnit zemského sněmu (v Čechách, na Moravě zůstává, protože Morava není husitská)
- německé obyvatelstvo se bojí o svůj majetek a odchází pryč => počešťování měst
- země dvojí víry (= velký problém)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář